Как да си дам спокойствие и утеха?

Здравейте и благодаря, че се отбихте!

Методът на самоуспокоението (self-soothing) е път на облекчение чрез пускане на тревожността, болката и напрежението. Сами да си дадем утеха и чувство, че сме по-добре. От малки се научаваме да го правим – например със сукането на палеца. Несъзнавани опити при възрастните пък са гризането на ноктите, тропането с крак (шиене), ритмичното поклащане, люлеенето на тялото – в основата си всички те са израз на тревожност.

Самоуспокоението като вид себе-грижа ни идва на помощ, за да почувстваме отново контрол, да се усетим по-уверени, да понижим тревожността, в търсене на самостоятелност, комфорт итн. Този подход помага и при страхове, безпокойство, стрес и липса на самочувствие.

Изключително важно е да развием навици на себе-грижа, които са добри за нас. Някои от тях са да идем на масаж, да си вземем вана, да пием топъл чай, да дъвчем дъвка, да си направим ароматерапия със свещи (приглушена светлина), да гледаме комедия, да лежим в природата и да наблюдаваме преминаващите облаци, допирът с гушкави тъкани и материи, електрическото одеяло, да си пуснем бавна музика или да спим на специален музикален фон. Съзнателното дишане и дъвчене на храната, утвърждаващият вътрешен диалог в проява на великодушие и прошка към себе си, медитацията с поставяне на ръка на сърцето (в средата на гърдите), бавното и съзнателно галене на кожата… Всички те регулират нервната система и подреждат мислите и емоциите.

За съпоставка: някои нездравословни начини за справяне с тревожността са злоупотребата с психоактивни вещества, пушенето, тайните навици, хазартът, шопинг-терапията, преяждането, недохранването и консумацията на вредни храни, недоспиването итн.

За да се научим сами да си даваме ласка и утеха, е нужно да признаем страховете си, да сме отворени да изпробваме различни видове себе-грижа и да си създаваме свои нови такива, както и да проследяваме дали процесът работи. В кръга на шегата: добрата себе-грижа е „да се поглезим“, недобрата себе-грижа е „да се почерпим“.

Само-успокоението и себе-грижата са на разположение за всички, дори да нямате тревожни преживявания. Те са начин да си даваш любов и приемане, самият ти на себе си. Това е преживяване на доверие в себе си. Проверете дали нещо (сред хилядите оправдания) ви пречи да си го позволите – в такъв случай оставам на разположение.

Коментирай и харесай Коуч Тео във фейсбук и в YouTube, за да видиш първи новите публикации. Сподели с приятели, които биха могли да извлекат нещо полезно за живота си. Благодаря ти!

Публикувано от

Теодор Новаков психолог

Мисията ми е да помогна на хората да развиват социални умения, здравословни взаимоотношения и утвърждават своята автентичност.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s