Оралният характер

В рамките на обучението си по Естествена психотерапия съставих този текст за една от главните и преобладаващи характерови структури. Приятно четене!

Основните описателни характеристики на оралния характер произлизат от типичното за този клъстър личностни прояви травмиращо събитие, реално или въображаемо, което тук е изоставянето, безлюбната самота. В съществото си, в своето ядро динамиката на „оралката“ се предопределя от вътрешната липса на емоционална самостойност, зрялост и интегритет. Липсата на собствен център на любяща грижа, прегърната принадлежност и безусловна сигурност. Вместо тях в гърдите зее огромна дупка, през тях се проточва обемен цилиндър на оскъдица и пустинна празнота. Постапокалиптична пустош, нищо стойностно и ценно тук не смогва да върже цвят.

Този ужасяващ душевен свят на самота е завладян от нерешителност, преживявана от самия човек и изразявана навън като ажитирана безпомощност. Властва страх, че без другия на тази планета няма живот, няма оцеляване (което обяснява известната предразположеност към паническо разстройство и агорафобия). Оралната личност се задвижва към останалите жадна да се вкопчи, да се захване в спасително тяло и така да си гарантира съществуване. Това е нейната маска – закачане, висване, заключване на важния друг в някаква непълноценна, почти биологична симбиоза, с чиято помощ да преодолее самотата. Самотата – самата Смърт. Оралната личност не умее да понася самотата, в нея тя трагично агонизира; пържи се и цвърчи в страхове от болести, аварии и безпомощност пред настъпващия край (на света).

Суеверията и фатализмът са възможни проявления на една оралност. На повърхностно ниво те са зов за помощ и подкрепа. Изразяват болезнена нужда от закрила и опора. Без тях наистина настъпва най-лошото. Съответна на тази картина е и динамиката на отношенията, които има оралната личност. Изгарящият страх от изоставяне формира връзка на зависимост, която оралният „продава“ на света като самопонятна версия на любовта. Въпреки нарушената или тотално неналична автономност имаме изискващо и поставящо условия паразитиране без привнасяне на истинска стойност във взаимоотношенията. В отчаяни опити за контрол се натрапва невротичното желание за постоянно присъствие на другия. Нарушаването на чуждите граници е заложено в тази динамика и общо взето неминуемо.

Важно е да разберем, че страхът да не си обичан се преживява от оралната личност като унищожителен. Често в комбинация с непоносима ревност, той може да принуди оралния човек да изостави своя партньор, за да предотврати собственото си изоставяне. Но не и преди да има на разположение нов гостоприемник. Описаното до тук поведение е придружено от опростена визия за реалността и околните. Нещата са винаги или-или: добър/лош, болка/удоволствие, черно/бяло. Тази склонност към поляризиране не оставя място за нюанси. Затова във вербалната аргументация, присъща на оралния характер, лесно разпознаваме защитните механизми, с които той най-често си служи, а именно интелектуализация и рационализация.

Оралката директно осъществява дълбоко емоционално сливане с човека срещу себе си и затова обича да общува. В това обаче той е безпомощен и уязвим, защото може да емпатизира само болестно и незряло. Заради неумението да се заявява и поставя граници тук той поема изцяло както радостта от екстаза, така и разкъртващата болка на другия.

Възможните предпоставки за формирането на орален характер са донякъде общи и спекулативни, но дават добри насоки за терапевтирането на клиент с такъв компонент в личността. Първата група от условия говорят за свръхпротективност от страна на родителя и отнемане възможността на детето да се справя в непозната среда, например извън семейството. Такъв родителски стил на възпитание може да корелира и със свръхобгрижващо поведение. Втората евентуална предпоставка е недостатъчното гушкане на детето и като цяло неудовлетворяване на неговата сензорна потребност, основно от обич и допир. Именно в тази фаза на детското развитие (орална/сензорна), от раждането до първата година на инфанта, се стига до неразрешена фиксация и засегнатите вече последствия.

Според американския психолог Джефри Йънг на оралността са присъщи четири отчетливи схеми, които ще разгледаме обобщено, макар вече да ги изложихме описателно в предходната част. Йънг ги систематизира така:

  1. Зависимост/Некомпетентност.

Убеждение, че не можем да функционираме пълноценно самостоятелно. Че без помощ не бихме могли да се грижим за себе си, не можем да се справим с ежедневните задачи, не можем да преценяваме правилно обстоятелствата. В оралността тази схема се преживява като безпомощност.

  1. Уязвимост на нараняване и болест.

Казано по-свободно, тук имаме страх от това небето да се сгромоляса върху нас. В конкретика страховете заемат три категории: а. страх от здравословни неблагополучия (например болести) б. загуба на емоционален контрол (полудяване) в. страх от битови аварии, природни бедствия, поголовно насилие, световен апокалипсис и пр.

  1. Вкопчване/неразвит Аз.

Емоционална преплетеност с важните други и несамостоятелност (преживяна като безпомощна непълноценност) вместо автономно социално функциониране. Усещане за двупосочно вселяване и емоционална неразделност с близките, породено от липса на психична диференцираност. Крайните форми са чувство за безперспективност и липса на смисъл в живота.

  1. Провал.

Вярване, че провалът е неизбежен. Усещане за неадекватност във всички сфери на личния, социалния и професионалния живот. Често имаме убеденост за липса на базови умения за справяне, усещане за неудачност, предстояща лична гибел и разруха.

Разбира се, не бива да стигматизираме оралния характер като неспасяем случай. Напротив, като всеки друг от условно разграничените от Бернаскони характери той минава през трансформация, достигайки здравословни еквиваленти на маладаптивните си наличности. Етикетът на преработената му форма е „емпат-лечител“. Емпатът-лечител е овладял енергията на движението смирено доверие (здраво подчинение), в плана на Естествената психотерапия прилежащо на любовта. От тази позиция на доверие към самия себе си, той може да се довери и на другия. Това му освобождава пътя към удовлетворяването на неговите най-съкровени потребности: любяща заедност, безусловно приемане, общностна съпричастност, любящо единяващо сливане.

Емпатът вече е същинско въплъщение, извор на любовта. Той има уравновесена връзка с нея, като и позволява да тече навън и бъде споделяна, защото чувства директно. Даването му е сърдечно, подтиквано от напиращата отвътре радост, свързана с него. Заради директната си фина свързаност с „ти“ обекта мигновено реализира дълбок сърдечно-енергиен синхрон, с което печели и привлича хората. Поведението му е самостойностно, потапянето в самотата преработено и комфортно – емпатът представлява добра компания на самия себе си заради превръщането на несигурната му амбивалентна привързаност в сигурна… свързаност.

В комуникацията емпатът-лечител вече умее да се заявява, макар това да му коства известно усилие. Връзката с реалността е отлична, живата му спонтанност хваща за ръка препланирането и го повежда към кръшни хора̀. Емпатът има умерен темперамент навън и навътре. Екстраверсията и интраверсията са еднакво добре изразени; пътят е чист и широк както към потапянето в собствената душевност, така и при насочването на либидото към средата. В преработената си версия обаче локусът на контрола се измества навътре – към едно убеждение за реална автономност, висока способност за самообгрижване и вътрешна осъзнатост.

Коментирай и харесай Коуч Тео във фейсбук и в YouTube, за да видиш първи новите публикации. Сподели с приятели, които биха могли да извлекат нещо полезно за живота си. Благодаря ти!

Публикувано от

Теодор Новаков психолог

Мисията ми е да помогна на хората да развиват социални умения, здравословни взаимоотношения и утвърждават своята автентичност.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s